O montessori - Filozofie

Cíl a hlavní úkoly výchovně vzdělávací práce Montessori pedagogiky 
Motto: „Pomoc mi, abych to dokázalo samo" 
Cílem je podpora života / příprava na život, harmonický rozvoj osobnosti.

Ústřední filozofie:

Dítě se učí skrze svou vlastní tvořivost. Vlastní individuální připravenost, vybírat si z vnějšího světa skutečnosti v závislosti na senzitivní období. V prvních třech letech pracuje podvědomá absorbující mysl, ve třetím až šestém roce probíhá zjemňování, zdokonalování smyslů výběrem.

Hlavní důraz se klade

  • Na připravené prostředí.
  • Odhalení skutečné přirozenosti dítěte.
  • Příkladné nehodnotící chování dospělých.

Hra je nahrazena skutečnou činností

  • Pomůcky přiměřené velikosti.

Svobodná volba

  • Pracovat na svém sebezdokonalování.
  • K zodpovědnosti /respekt před sebou, ostatními, prostředím.
  • K rozvoji sebepoznání /působení dítěte na okolí a zpět na sebe.

Ticho

  • Soustředění se na prožitek ticha a jeho vytváření (vnitřní vedení, kázeň).

Důstojnost:

  • Žádné odměňování, trestání, ponižování, srovnávání.
  • Názorně ukázat a dát prostor pro vlastní učení se.

Smíšený věk:

  • Možnost vztahových a sociálních zkušeností.

Autorita pedagoga/pečovatele je nahrazena vnitřní autoritou dítěte

  • Přirozenou potřebou dítěte je naučit se volnímu ovládání pohybů. Jen tak může dítě sklízet plody intelektu.